Sieci współpracy i samodoskonalenia nauczycieli

1.Informacje ogólne

W procesie wspomagania rozwoju ważną rolę odgrywają sieci współpracy i samokształcenia. „Współpraca w ramach sieci staje się coraz bardziej powszechną metodą pracy. Sieciowanie to nawiązywanie i podtrzymywanie relacji w celu wzajemnego wspierania się oraz pozyskiwania informacji.”

Sieć wg dr Danuty Elsner to forma pracy, która pozwala dzielić się wiedzą, wymieniać doświadczeniami, wspólnie opracowywać rozwiązania stosowane w szkolnej praktyce. To również przestrzeń, w której uczestnicy mogą skorzystać ze wsparcia merytorycznego i metodycznego oraz otrzymać dostosowaną do swoich potrzeb wiedzę.

2. Idea sieciowania

Sieć współpracy i samokształcenia to zespół nauczycieli lub dyrektorów z różnych szkół lub przedszkoli, którzy współpracują w zorganizowany sposób.

S i e c i o w a n i e  to działanie umożliwiające współpracę i współdziałanie ułatwiające dochodzenie do oczekiwanych rezultatów w sposób:

  • długofalowy i systematyczny,
  • oparty na zaufaniu i wzajemności,
  • będący procesem.

Mocne strony sieci:

  • dobrowolność,
  • inicjatywy oddolne,
  • wykorzystanie potencjału każdego uczestnika,
  • możliwość konfrontacji poglądów i stanowisk,
  • pozwala gromadzić dorobek.

W Specjalistycznej Poradni Pedagogiczno- Psychologicznej Krakowskim Ośrodku Terapii w roku 2024, będą kontynuowały swoje działania, dwie sieci współpracy i samokształcenia o charakterze problemowym, które skierowane są do nauczycieli
i wychowawców wszystkich etapów edukacyjnych.

3. Organizacja pracy sieci:

Uczestnicy wezmą udział w spotkaniach w Realu lub online przez platformie ZOOM:

  • Spotkania dla członków sieci – diagnoza potrzeb rozwojowych, wymiana doświadczeń i samokształcenie zgodnie ze zdiagnozowanymi potrzebami, ewaluacja pracy sieci. Metody pracy dostosowane będą do potrzeb uczestników (wykłady, warsztaty, treningi, metody aktywne),
  • Spotkania z ekspertami zewnętrznymi, w celu samokształcenia i wymiany doświadczeń,
  • Wymiana doświadczeń, doskonalenie w zakresie danego problemu
  • Temat spotkań z trenerami wynika z diagnozy potrzeb wskazanych przez nauczycieli

Osoby podejmujące rolę koordynatora sieci dysponują kompetencjami
i doświadczeniem, które gwarantują realizacje oczekiwań uczestników sieci: znają specyfikę pracy nauczycieli, rozumieją potrzeby środowiska lokalnego, potrafią organizować pracę zespołów i zapewniać odpowiedni obieg informacji. Daje to pewność każdemu uczestnikowi, że zostaną zapewnione optymalne warunki do wzajemnego uczenia się i wymiany doświadczeń w ramach sieci.

Udział w pracach sieci jest bezpłatny. Proponowany czas trwania pracy sieci to: luty – grudzień 2024 r.

Osoby zainteresowane podnoszeniem swoich kwalifikacji zawodowych w proponowanych obszarach w ramach sieci proszone są o indywidualne zgłaszanie się poprzez wypełnienie i przesłanie w wersji elektronicznej skanu formularza zgłoszenia do sieci (A) oraz formularz zgłoszenia do sieci (B) na adres  mailowy kot@mjo.krakow.pl  z dopiskiem: wspomaganie rozwoju szkół.

Zapraszamy wszystkie osoby otwarte na zmianę, które szukają nowych rozwiązań na pracę z dziećmi i młodzieżą. Będziemy pracować na konkretnych problemach zaczerpniętych z Państwa praktyki zawodowej.

Jeżeli jesteście Państwo zainteresowani rozwojem osobistym i zawodowym w kierunku rozwiązywania problemów wychowawczych dzieci i młodzieży zapraszamy do wzięcia udziału w spotkaniach sieci współpracy i samokształcenia dla wychowawców.