• Psychoterapia w poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Możliwości i zakres zastosowania
    autor: dr Bogusława Piasecka (SPP-P Krakowski Ośrodek Terapii, Instytut Psychologii Stosowanej UJ), mgr Iwona Kozłowska-Piwowarczyk (Ośrodek Psychoterapii Systemowej w Krakowie, Sekcja Psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychologicznego), Krzysztof Gerc (Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Skawinie,  Instytut Psychologii Stosowanej UJ)
    Abstrakt:
    Autorzy artykułu przedstawiają wyniki badań ankietowych przeprowadzonych w ramach projektu, którego celem była diagnoza zakresu i warunków stosowania psychoterapii w systemie poradni psychologiczno-pedagogicznych. Konkluzją z badań jest konieczność unowocześnienia i stworzenia w poradniach psychologiczno-pedagogicznych kultury zarządzania sprzyjającej stosowaniu psychoterapii w systemie edukacji. Wzrasta zapotrzebowanie na tę formę pomocy ze względu na stale rosnące wskaźniki coraz poważniejszych problemów emocjonalnych wśród dzieci i młodzieży. Autorzy podkreślają, iż istnieją warunki kadrowe oraz możliwości prawne do stosowania profesjonalnej psychoterapii w poradniach psychologiczno-pedagogicznych. 
    więcej tutaj
  • Wewnętrzna i zewnętrzna rzeczywistość adolescenta jako obszary interwencji terapeutycznej
    autor: mgr Paweł Glita
    Abstrakt:
    Autor pobudza nas do refleksji, na jaki obszar funkcjonowania pacjenta kierujemy nasze interwencje terapeutyczne i dlaczego niekiedy częściej zajmujemy się jego rzeczywisto- ścią zewnętrzną niż wewnętrzną.
    więcej tutaj
  • Nie tylko fobia. Diagnoza psychodynamiczna pacjentów młodzieżowych unikających szkoły
    autor: mgr Paweł Glita
    Abstrakt:
    Celem artykułu jest przedstawienie w paradygmacie psychodynamicznym rozumienia emocjonalnych uwarunkowań trudności szkolnych młodzieży. Autor analizuje cztery różne mechanizmy powstawania tych objawów, wyodrębniając je ze względu na przeważający w nich rodzaj lęków i mechanizmów obronnych. Równocześnie przedstawia pracę terapeutyczną z pacjentem, która jest ilustracją trudnych dylematów, z jakimi można się spotkać w tej pracy, w szczególności wtedy, gdy jest ona osadzona w strukturach oświatowych.
    więcej tutaj
  • Użyteczność pojęcia deficytu i defektu w procesie psychoterapii
    autor: mgr Paweł Glita
    Abstrakt:
    Autor przedstawia aktualne koncepcje deficytu i defektu w odniesieniu do cech pacjenta oraz sposobów ich przejawiania się w relacji terapeutycznej. Nawiązuje też do znaczenia deficytu i konfliktu w powstawaniu zaburzeń osobowości. Artykuł poparty jest przykładami z pracy psychoterapeutycznej, przez co może być szczególnie pomocny w pracy klinicznej. 
    więcej tutaj
  • Rozumienie objawu w terapii rodzin z perspektywy teorii relacji z obiektem
    autor: mgr Anna Bodzek, mgr Marzena Krzanowska
    Abstrakt:
    Autorki wskazują na potrzebę uwzględnienia w pracy z rodzinami nieświadomych aspektów funkcjonowania rodziny, np. związanych ze wzorem relacji z obiektem, jaki ujawniają małżonkowie. Analizują dynamikę powstawania objawów zaburzeń w rodzinie wywodząc je od trudności pary małżeńskiej.
    więcej tutaj
  • Źródła nurtu psychoterapeutycznego w warunkach ośrodków oświatowych — refleksje własne
    autor: mgr Maria Różańska
    Abstrakt:
    Autorka przedstawia rozwój oddziaływań psychoterapeutycznych w ośrodkach oświatowych w Krakowie w latach 70. i 80. ub. wieku, poprzedzających powstanie Krakowskiego Ośrodka Terapii. Opisane są również różne formy oddziaływań terapeutycznych oraz szkoleń dla terapeutów w tym i późniejszym okresie.
    więcej tutaj
  • Psychoterapia młodzieży w wieku gimnazjalnym
    autor: mgr Paweł Glita, mgr Katarzyna Starowicz
    Abstrakt:
    Autorzy przedstawiaja prace terapeutyczną z grupą młodzieży w wieku gimnazjalnym. Psychoterapie grupową prowadzono w warunkach ambulatoryjnych, w oparciu o paradygmat psychodynamiczny. W artykule zwrócono m.in. uwagę na proces formowania się grupy, proces terapeutyczny i zjawisko przeniesienia i przeciwprzeniesienia.
    więcej tutaj
  • Trudności separacyjne w rodzinie z nie dokończoną żałobą
    autor: mgr Anna Bodzek
    Abstrakt:
    Autorka dokonuje analizy własnej pracy terapeutycznej z rodziną, w której problemem są trudności w procesie separacji dorastających dzieci. Są one następstwem nie dokończonej żałoby w rodzinie. Powołując się na technikę terapeutyczną umożliwiającą ponowne przeżycie procesu żałoby określanej mianem „żałoby operacyjnej” przedstawia jej skuteczne zastosowanie w terapii rodzin.

    więcej tutaj
  • Wybrane problemy psychologiczne związane z adopcją
    autor: mgr Maria Różańska, mgr Marzena Krzanowska
    Abstrakt: Artykuł omawia zarówno zagadniania prawne, jak i trudną sytuację psychologiczną dzieci i ich adopcyjnych rodziców. Zwraca uwagę na bardzo obiążające relację adopcyjną wzajemne oczekiwania obu stron. Relacjja z grupowej pracy terapeutyczno-psychoedukacyjnej z rodzicami i kandydatami na rodziców stanowi przykład próby przezwyciężania tych trudności.
    więcej tutaj
  • Opis prowadzenia i przebiegu terapii rodziny pacjentki z anoreksją
    autor: mgr Iwona Kozłowska-Piwowarczyk
    Abstrakt: Autorka opisuje przebieg terapii rodzinnej w przypadku anoreksji psychicznej stwierdzonej u 17-letniej dziewczyny. Dokonuje analizy znaczenia choroby dla systemu rodzinnego. Szczegółowo przedstawia fazy terapii i tematykę kolejnych spotkań terapeutycznych, ze zwróceniem uwagi na relację pomiędzy członkami rodziny a terapeutą oraz uczucia terapeuty.
    więcej tutaj