Szkolenie dla nauczycieli klas I-VI szkoły podstawowej pracujących z uczniami z nadpobudliwością psychoruchową

MŁYN

Zapraszamy wszystkich nauczycieli klas I-VI szkoły podstawowej poszukujących metod lepszego rozumienia i mądrego wspierania uczniów z diagnozą ADHD lub wyraźnymi cechami zaburzeń koncentracji uwagi, nadruchliwości i/lub impulsywności. Proponowany przez nas cykl szkoleniowy zakłada udział w czterech spotkaniach warsztatowych, jednej konsultacji indywidualnej oraz obejmuje pracę własną nauczyciela pomiędzy spotkaniami. Celem projektu jest przekazanie uczestnikom wiedzy, umiejętności i wsparcia potrzebnych do stworzenia indywidualnego planu pracy z wybranym uczniem z diagnozą lub wyraźnymi cechami nadpobudliwości psychoruchowej.

Młyn to potocznie zamieszanie wynikające z nadmiaru zadań do zrobienia. Wydaje nam się, że to opis dobrze oddający sytuację nauczycieli, którzy w natłoku obowiązków stawiają sobie dodatkowy cel życzliwego wspierania uczniów przejawiających cechy ADHD.
Jednocześnie młyn to miejsce, w którym mądrze ukierunkowana energia wody potrafi mielić ziarno na mąkę i tworzyć coś dobrego dla wszystkich. Taki właśnie stawiamy cel dla proponowanego cyklu szkoleni
owego: wyposażyć nauczycieli w odpowiednie narzędzia do tego, by potrafili mądrze ukierunkować energię swoich uczniów – tak, by mogło powstać z niej coś pięknego.

Szkolenie jest dedykowane nauczycielom klas I-VI szkół podstawowych pracujących z uczniami z diagnozą ADHD lub ewidentnymi cechami tego zaburzenia. Zapraszamy także psychologów i pedagogów szkolnych oraz innych specjalistów wspierających uczniów z diagnozą/cechami ADHD na terenie szkoły.

Cele główne

  •       Przekazanie nauczycielom wiedzy i umiejętności potrzebnych do skutecznej pracy z uczniami z diagnozą ADHD – w oparciu o trójelementowy model wsparcia środowiskowego (rodzice, szkoła, terapeuci).
  •       Poprowadzenie nauczycieli przez proces tworzenia planu wsparcia dla jednego wybranego ucznia z rozpoznaniem ADHD.

Cele operacyjne

  •       Zapoznanie nauczycieli z podstawową wiedzą dotyczącą nadpobudliwości psychoruchowej: objawami, etiologią, epidemiologią, schematem pracy z dziećmi z takim rozpoznaniem;
  •       Kształtowanie umiejętności odróżniania objawu ADHD od niepożądanego zachowania ucznia;
  •       Praca nad kształtowaniem wrażliwości i zrozumienia dla problemów uczniów z diagnozą ADHD oraz ich rodziców;
  •       Wsparcie nauczycieli w profilaktyce wypalenia zawodowego w pracy z uczniami przejawiającymi trudne zachowania;
  • Zapoznanie nauczycieli z konkretnymi narzędziami do wspierania uczniów z diagnozą ADHD: struktura klasy odpowiednia do potrzeb uczniów; narzędzia do budowania pozytywnej motywacji (wzmocnienia pozytywne, systemy żetonowe); wiedza na temat stosowania zasad, przywilejów i konsekwencji w pracy z uczniami; zestaw metod „okulary na ADHD”; umiejętność stosowania analizy behawioralnej w praktyce.

Cykl szkoleniowy zakłada udział w czterech spotkaniach warsztatowych trwających pięć godzin dydaktycznych oraz udział w indywidualnej konsultacji, której celem jest pomoc w opracowaniu indywidualnego planu wspierania ucznia. By ukończyć szkolenie i otrzymać certyfikat konieczna jest obecność na wszystkich spotkaniach (w wyjątkowych, uzasadnionych przypadkach dopuszczamy możliwość nieobecności na jednym spotkaniu szkoleniowym). Spotkania szkoleniowe będą się odbywały zgodnie z obowiązującymi zaleceniami sanitarnymi, włącznie z możliwością przeniesienia formuły szkolenia do przestrzeni online (w razie takiej konieczności). 

 Spotkanie 1

07.10.2024r. godz. 8.30- 12.30

  • osiowe objawy ADHD, etiologia i epidemiologia,
  • podstawowy model wspierania dzieci z diagnozą ADHD,
  • odróżnianie objawów od niepożądanego zachowania,
  • rozumienie trudności dzieci z ADHD z ich perspektywy, 
  • profilaktyka wypalenia zawodowego w pracy z uczniami przejawiającymi trudne zachowania.

 

Spotkanie 2 

15.11.2024r. godz. 15.30-19.30

  • struktura klasy sprzyjająca wspieraniu uczniów z ADHD,
  • motywacja pozytywna (wzmocnienia pozytywne – w tym uwaga pozytywna i pochwały, systemy żetonowe),
  • złoty standard wyjścia dziecka z klasy.

 

 Spotkanie 3

05.12.2024. godz. 8.30-12.30

  • “okulary na ADHD” – czyli metody wspierania uczniów z tym zaburzeniem,
  • zasady, przywileje i konsekwencje w życiu klasy,
  • indywidualny plan wspierania ucznia.

 

 Spotkanie 4 

13.01.2024r. godz. 8.30-12.30

  • analiza behawioralna w pracy nauczyciela,
  • grupowa superwizja postępów i trudności w pracy z uczniami,
  • podsumowanie cyklu, rozdanie certyfikatów.

Jednym z istotnych elementów udziału w szkoleniu jest lektura książki “ADHD w szkole” autorstwa Artura Kołakowskiego i Marty Jerzak. Przed każdym spotkaniem szkoleniowym uczestnicy będą informowani o zakresie materiału do samodzielnej lektury.

Zgodnie z naszym założeniem realizacja programu szkolenia będzie wymagała od uczestników pewnej dawki wysiłku i pracy. Do pierwszego kroku zapraszamy już na etapie rekrutacji.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do dnia 04.10.2024r., na adres mailowy: mlyn.szkolenie@gmail.com

Prosimy w ramach zgłoszenia o wypełnienie, zeskanowanie i wysłanie na powyższy adres mailowy załączonego „Formularza zgłoszeniowego” oraz „Karty Zachowań ucznia”.

Prosimy o wypełnienie „Karty zachowań” w odniesieniu do konkretnego ucznia z jakim aktualnie pracujecie. Podczas zajęć będziemy opracowywać plany pracy dla tych właśnie uczniów. Oryginalną wersję należy przynieść na pierwsze spotkanie. W razie wątpliwości prosimy o zwracanie się z pytaniami do nas mailowo.
Karta zgłoszeniowa stanowi materiał edukacyjny dotyczący objawów ADHD opracowany przez dr Kołakowskiego wraz z zespołem.

Ze względu na duże zainteresowanie szkoleniem, na jedną edycję przyjmujemy maksymalnie 3 nauczycieli z jednej placówki. Grupa szkoleniowa obejmuje 20 uczestników, obowiązuje kolejność zgłoszeń. W razie nadejścia niekompletnych zgłoszeń, pierwszeństwo mają zgłoszenia kompletne.

 

Karta zachowań ucznia do pobrania
 Formularz zgłoszeniowy

Autorkami szkolenia się są Joanna Tomoń i  Emilia Sygulska, w tej edycji poprowadzi je Joanna Tomoń i Michalina Skołyszewska, psycholożki pracujące z dziećmi oraz dorosłymi w Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej „Krakowski Ośrodek Terapii”