Program psychoedukacyjno – psychoterapeutyczny dla rodziców w kryzysie rozstania
Łódź na falach
Program psychoedukacyjno-terapeutyczny “Łódź na falach” jest skierowany do rodziców, którzy doświadczają rozpadu związku partnerskiego i mają na uwadze dobro wspólnie wychowywanych dzieci. Podczas cyklu spotkań uczestnicy zapoznają się z aktualną wiedzą psychologiczną dotyczącą tego, czego w tym kryzysowym momencie życia doświadczają oni sami, ich byli partnerzy, ale przede wszystkim ich dzieci.
Wiedza ta pozwala spojrzeć na trudne doświadczenia z pewnego dystansu, ułatwia planowanie dalszych działań i podejmowanie ważnych decyzji. Przede wszystkim jednak udział w programie ma na celu przybliżenie rodzicom perspektywy ich dzieci, umożliwia pochylenie się nad dziecięcymi emocjami związanymi z rozpadem rodziny i udzielenie dzieciom odpowiedniego emocjonalnego wsparcia.
Podczas wykładów terapeuci zwracają uwagę na te aspekty psychologicznego funkcjonowania dzieci, które często podczas burzliwych rozwodowych negocjacji umykają uwadze nawet najbardziej kochających i troskliwych rodziców.
Rozwód i rozpad rodziny to doświadczenia skrajnie trudne – nie da się przez nie przejść nie ponosząc emocjonalnych kosztów. Możliwym jest jednak podejmowanie decyzji i działań, które w maksymalnym zakresie chronią najmłodszych członków rodziny, pozwalają również dorosłym, rozstającym się partnerom na nowo poukładać relacje rodzicielskie po rozstaniu.
Wsparcie w sytuacji okołorozwodowej jest potrzebne i wartościowe. Pozwala lepiej poradzić sobie z trudnościami, omówić alternatywne sposoby radzenia sobie, stworzyć nowy plan na przyszłość. Poszukiwanie takiego wsparcia jest wyrazem rodzicielskiej troski i odpowiedzialności.
Udział w programie zwiększa świadomość partnerów w zakresie odmiennego przeżywania rozstania, różnic w radzeniu sobie z tym kryzysem. Pozwala na lepsze poznanie własnych uczuć, podświadomych konfliktów, może złagodzić rozłam, dookreślić oczekiwania, potrzeby i wspólne rodzicielskie cele. Daje to możliwość podjęcia decyzji o ewentualnym skorzystaniu z odpowiedniej formy pomocy terapeutycznej.
Celem głównym programu jest pomoc w zrozumieniu procesów emocjonalnych pojawiających się w kryzysie rozstania u dorosłych i dzieci
>> zrozumieć i zatroszczyć się o siebie – kształtowanie umiejętnego rozumienia własnych emocji i przeżyć w sytuacji rozstania oraz konstruktywnych sposobów radzenia sobie z tym doświadczeniem,
>> zrozumieć i zatroszczyć się o dziecko – wypracowanie umiejętności potrzebnych do zrozumienia uczuć i zachowań dzieci oraz pomocy im w trudnej sytuacji rozstania rodziców
>> otworzyć się na współpracę z drugim rodzicem – przedstawienie konstruktywnych sposobów zaplanowania przyszłości, bycia dobrym rodzicem w sytuacji rozstania
>> określić oczekiwania, cele, motywację do podjęcia pracy psychoterapeutycznej
>> rodzice w kryzysie rozstania
>> rodzice skierowani na terapię przez Sąd, z powodu konfliktu okołorozwodowego
>> wstępna konsultacja: wywiad z rodzicami, rozpoznanie potrzeb i oczekiwań, przedstawienie programu, zawarcie kontraktu
>> wykłady grupowe dla rodziców (cykl spotkań szkoleniowych)
>> indywidualne spotkania podsumowujące wykłady, mające na celu dobór odpowiednich form pomocy rodzinie
>> Wprowadzenie do tematyki wykładów. Określenie celów, oczekiwań i zasad. Uczucia i przeżycia związane z rozstaniem. Psychologiczne reakcje na rozwód i separację. Fazy procesu rozwodowego. Sposoby radzenia sobie z tym trudnym doświadczeniem.
>> Zdefiniowanie problemów dziecka, reakcje dzieci na rozwód. Jak dzieci rozumieją rozwód? Jak dzieci reagują na rozstanie rodziców? Etapy radzenia sobie z rozstaniem rodziców. Potrzeby dziecka w tym trudnym dla niego momencie.
>> Trening kompetencji i uwrażliwienia rodziców, skoncentrowany na pomocy dzieciom
w przeżywaniu konfliktu rozstaniowego. Co możesz zrobić, żeby pomóc dziecku jak najlepiej znieść rozstanie rodziców? Jak rozmawiać z dzieckiem o rozwodzie? Czego nie wolno rodzicom.
>> Perspektywy współpracy rodzicielskiej po rozwodzie, wyznaczenie kierunków działań na przyszłość. Jak powinni rozmawiać, co muszą ustalić rozwodzący się rodzice? Rodziny zrekonstruowane, prawdy i mity.
>> Rozmowy wstępne z rodzicami, kwalifikacje do programu (wywiad z rodzicami, rozpoznanie potrzeb i oczekiwań, przedstawienie programu, zawarcie kontraktu)
>> Przebieg wykładów: 4 spotkania tematyczne
>> Indywidualne spotkania z rodzicami podsumowujące wykłady, mające na celu dobór odpowiednich form pomocy rodzinie.
Uczestnictwo w programie jest dobrowolne, może w nim wziąć udział rodzic, który wyrazi taką chęć/gotowość. Kwalifikacja uczestników odbywa się poprzez konsultację z psychologiem i ustalenie kontraktu na udział w projekcie.
Wykłady odbywają się cyklicznie, w każdym semestrze jest jedna edycja. Terminy spotkań podawane są na miesiąc przed rozpoczęciem cyklu wykładów. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu. Zgłoszenie uczestnictwa w programie odbywa się poprzez kontakt mailowy. Koordynator programu: Judyta Andrijew.