Program profilaktyczno – wychowawczy dla klas I – III
Kot w tarapatach
Rok szkolny 2024/2025
Miło nam poinformować, że ruszyła kolejna edycja Programu profilaktyczno-wychowawczego „Kot w Tarapatach” realizowanego w ramach Zespołu Terapii Dziecka.
Program „Kot w Tarapatach” to projekt skierowany do wychowawców I klas Szkół Podstawowych oraz pedagogów, psychologów pracujących z uczniami pierwszych klas szkół podstawowych. Realizowany jest przez zespół terapeutów dziecięcych Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej „Krakowski Ośrodek Terapii”.
Program jest realizowany przez cały okres edukacji wczesnoszkolnej. Rozpoczyna się w I klasie a kończy w III klasie. Cały program jest stworzony w oparciu o myśli teorii przywiązania a nauczyciel dzięki niemu może m.in.:
- Rozwijać zdolność rozumienia stanów umysłowych dziecka,
- Właściwie odczytywać zachowania dziecka i intencje jego zachowania,
- Łączyć umiejętności wychowawcze z wiedzą na temat rozwoju psychicznego dzieci.
Uczestnicy programu wzmacniają swoją pozycję jako nauczyciela, nabywają umiejętności radzenia sobie z klasą oraz indywidualnym dzieckiem.
W programie duży nacisk jest kładziony na potrzeby rozwojowe – relacyjne dzieci. Dzieci będą mogły:
- nawiązać bezpieczne i bliskie relacje oparte na zaufaniu i życzliwości z wychowawcą i innymi dziećmi,
- twórczo integrować się z grupą klasową,
- pomagać sobie nawzajem i dbać o własne granice,
- kształtować zdolność do zwracania się o pomoc do dorosłych.
Etapy Programu:
- Zgłoszenie poprzez wypełnienie ankiety – przyjmowane do 20.01.2024r.
- Udział w szkoleniu dotyczącym teorii przywiązania. Zapoznanie się z ideą i podstawami teoretycznymi projektu „Kot w Tarapatach”
- Zapoznanie się z pierwszym scenariuszem zajęć „Kot w Tarapatach”, podczas szkolenia z teorii przywiązania.
W tegorocznej edycji przewidywany jest udział dla 20 szkół podstawowych. Decyduje pierwszeństwo zgłoszeń oraz zgłoszenie zespołowe: wychowawca i pedagog/psycholog.
Szczegóły programu zostaną wysłane po zgłoszeniu i przyjęciu do programu.
Program adresowany jest do wychowawców klas pierwszych, którzy chcą aby ich uczniowie:
- nawiązywali bezpieczne relacje z dorosłymi, oparte na zaufaniu i wzajemnym szacunku
- lubili się ze sobą i tworzyli zgraną klasę, umieli się kolegować
- pomagali sobie nawzajem i dbali o własne granice
- zwracali się do dorosłego i do rówieśników z prośbą o pomoc
Program „Kot w Tarapatach” pomaga nauczycielom:
- rozwijać zdolności rozumienia stanów umysłowych dzieci,
- właściwie odczytywać zachowania dziecka i intencje jego działania
- łączyć umiejętności wychowawcze z wiedzą na temat rozwoju psychicznego dzieci
Jak to robimy?
Program „Kot w Tarapatach” rozpoczyna się w I klasie i trwa do III klasy w poszczególnych krokach:
- Krok Pierwszy
Zgłoszenie się szkoły do udziału w programie – dyrektor szkoły, pedagog/psycholog lub wychowawca klasy I może zgłosić swoją szkołę z informacją, które klasy będą brały udział w programie. Czas realizacji – do końca stycznia bieżącego roku szkolnego
- Krok Drugi
Udział wychowawcy każdej klasy I oraz psychologa/pedagoga szkolnego w warsztatach szkolno – edukacyjnych w SPPP „KOT” wprowadzających do programu „Kot w Tarapatach” – data jest ustalana na bieżąco w danym roku szkolnym.
- Krok Trzeci i następne
Stała współpraca ze specjalistami SPPP „KOT” na dalszych etapach zajęć wychowawczo – profilaktycznych w klasach I – III. Realizowanie scenariuszy zajęć profilaktycznych oraz konsultacje z prowadzącymi program na spotkaniach grupowych i indywidualnie.
Zgłoszenie poprzez wypełnienie ankiety.