Bajka o Kocie i Smoku Wawelskim

Sytuacja, w której się znaleźliśmy budzi wiele emocji zarówno wśród dorosłych, jak i wśród dzieci. Bajka o Kocie  i Smoku Wawelskim jest stworzona właśnie z myślą o Was. W bajce poruszane są odpowiedzi na ważne pytania. Dlaczego musimy zostać w domu? Jakie uczucia budzi kwarantanna?  Czy uda się pokonać wirusa? Zdajemy sobie sprawę, że są to pytania, które pewnie były już zadawane w Waszym Domu, ale pewnie zgodzicie się z nami, że o trudnych i zupełnie nowych, gwałtownych i niekontrolowanych, dziwnych i niezrozumiałych sytuacjach trzeba rozmawiać nie raz, nie dwa, ale kilka razy.

Z naszych doświadczeń w pracy z dziećmi wiemy, że potrzeba rozmawiania o trudnych, nieprzewidywalnych sytuacjach pojawia się w różnych momentach, ale ważne jest tworzenie przestrzeni do dialogu. Rodzicu, teraz kontakt z Tobą jest najlepszym lekarstwem na to doświadczenie. Nasza bajka może pomóc Ci stworzyć przestrzeń do dialogu o sytuacji, w której się znajdujemy. Zachęcamy rodziców do odczytania bajki z dzieckiem oraz zapoznania się z propozycjami zadań do bajki. Bajkę można czytać bezpośrednio ze strony lub pobrać (link poniżej) oraz wydrukować.

Propozycja zadań do bajki

Pobierz bajkę – link znajduje się na dole strony. Pokoloruj zamieszczone w niej rysunki. Niech dziecko razem z Tobą nada jej wyjątkowy charakter! Może wybierzecie imię kotka i wspólnie ustalicie co i jak ma wyglądać? Jak widzisz, kolorowanka zawiera tylko bohaterów, resztę możecie narysować sami.  Wszystko co wam przyjdzie do głowy.

Prześledźcie jego uczucia od początku do końca. Porozmawiaj o procesie, o etapach jakie zachodziły w Kotku. Możecie podkreślić w bajce jego uczucia i sprawdzić czy Wy też takich doświadczacie. Zróbcie swoją listę wszystkich uczuć, które przeżywacie w czasie kwarantanny. Czy są to uczucia podobne do tych u Kotka? A może w Waszym domu jest uczucie, którego kotek nie przeżywał? Jakie?

Stwórzcie własną listę przyjemnych aktywności i umówcie się, że codziennie wybierzecie jedną pozycję z listy, aby umilić wspólnie spędzany czas.

Zróbcie wspólnie z dziećmi taką listę. Niech wykona ją każdy z członków rodziny. Zobaczycie, w czym się spotykacie a w czym się różnicie. Dobrze jest wiedzieć, co każdy myśli i czuje w Waszym domu. Jak jest dziś, jak będzie jutro i jak będzie już po kwarantannie? Możecie śledzić zmiany jakie zachodzą w przeżywaniu kwarantanny i koniecznie zachowajcie swoją listę na pamiątkę. 

Pokaż dzieciom, że w tej sytuacji swoje szczególne zastosowanie mają komputer i Internet. Możesz pokazać, że pisanie maili to dobry sposób na podtrzymanie kontaktu. Również pisanie zwykłych listów jest dobrym sposobem, choć może już trochę zapomnianym. A może pisanie zwykłych listów będzie dobrym sposobem, aby podkreślić doniosłość tej chwili? Wysłać listy będziecie mogli później. Teraz możecie je po prostu pisać.  Młodsze dziecko poproś o zrobienie kartki dla dziadków i pokaż funkcje skanera, który umożliwia wysłanie kartki do ukochanej osoby. Ważne, aby pamiętać o dziadkach i osobach samotnie mieszkających w Waszej rodzinie. Możesz także rozważyć rozmowę video dziecka z ulubionym kolegą lub koleżanką.

Jeśli masz ochotę to zróbcie razem plakat na ten temat.  Może kiedyś powstanie wystawa takich prac. Po powrocie do szkoły nauczycielka Twojego dziecka na pewno się tym zainteresuje.

Napiszcie swoją własną bajkę lub dalsze przygody Kotka. Chcesz się podzielić tym co powstało? Wyślij nam swoją pracę na adres kotwtarapatach@kot.krakow.pl. Jesteśmy bardzo ciekawi Waszych prac.