Szanowni Państwo,

Zapraszamy do udziału w programie profilaktycznym “Kot w Tarapatach”. Program „Kot w Tarapatach” jest projektem skierowanym w szczególności do wychowawców I klas szkół podstawowych ale także pedagogów i psychologów pracujących z uczniami będącymi na ww. etapie edukacyjnym. Jest to program szkoleniowy, który daje nauczycielom wiedzę oraz materiały do pracy z klasą.

Został stworzony na bazie teorii przywiązania. Szkolenia realizowane są przez zespół terapeutów dziecięcych Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej „Krakowski Ośrodek Terapii” przez cały okres edukacji wczesnoszkolnej (rozpoczynają się w klasie I i kończą w III).

Dzięki niemu nauczyciel może m.in:

–      wzbogacić umiejętności wychowawcze o wiedzę na temat rozwoju psychicznego dziecka,

–      nabyć kompetencje właściwego odczytywania intencji i zachowań dziecka,

–      rozwinąć zdolność rozumienia stanów umysłowych dziecka.

Dodatkowo uczestnicy programu wzmacniają swoją pozycję autorytetu oraz pozyskują zasoby potrzebne do pracy z klasą i indywidualnym dzieckiem.  

W programie duży nacisk jest kładziony na rozumienie potrzeb rozwojowo – relacyjnych dzieci. Nauczyciel odpowiadając na nie pomoże dzieciom:

–      nawiązać bezpieczne i bliskie relacje oparte na zaufaniu i życzliwości z wychowawcą oraz innymi dziećmi,

–      twórczo integrować się z grupą klasową,

–      pomagać sobie nawzajem i dbać o własne granice,

–      kształtować zdolność do zwracania się o pomoc do dorosłych.

Etapy Programu:

I.        Zgłoszenie poprzez wypełnienie ankiety Kot w Tarapatach (zgłoszenie przyjmowane do 31.01.2022r.)

II.     Udział w szkoleniu 18.02.2022r. godziny 8.30-13.30

·        Zapoznanie się z ideą i podstawami teoretycznymi projektu „Kot w Tarapatach”.

·        Uczeń z perspektywy teorii przywiązania.

·        Zapoznanie się z pierwszym scenariuszem zajęć z klasą „Kot w Tarapatach”, podczas szkolenia z teorii przywiązania.

W każdym roku planowane są dwa szkolenia dla nauczycieli oraz superwizje indywidualne z omówieniem klasy i dzieci. Liczba miejsc jest ograniczona. W projekcie w 2022r. przewidywany jest udział dla 20 szkół podstawowych. Decyduje kolejność zgłoszeń oraz zgłoszenie zespołowe: wychowawca i pedagog/psycholog.