Wychowawców klas w dniu 17.05.2018  

1. Z ewaluacji pracy sieci wychowawców w ub r. szk /III 2018/ wynika:

Nad doskonaleniem, jakich kompetencji nauczycieli powinniśmy pracować Pani/ Pana zdaniem, w dalszej pracy sieci? Wskazania do dalszej pracy w sieci współpracy i samokształcenia.
Proszę podać propozycje tematów spotkań z ekspertem/ koordynatorem w kolejnym roku szkolnym:

  1. Twórcze myślenie
  2. Praca/budowanie relacji z uczniem zdolnym
  3. Problemy wychowawcze z młodzieżą – kreatywność wychowawcy w relacji z rodzicem i uczniem,
  4. Zagrożenia/uzależnienia młodzieży w środowisku szkolnym i rodzinnym-jak rozpoznać i skutecznie zareagować, żeby pomoc uczniowi,
  5. Warsztat pracy nauczyciela z długim stażem pracy, podążanie za nowościami, syndrom wypalenia zawodowego, radzenie sobie ze sterem,
  6. Efektywna praca metoda projektu,
  7. Mediacje
  8. Problemy wychowawcze z młodzieżą (jak je rozwiązywać) – mądry, rozsądny, empatyczny i stanowczy wychowawca,
  9. Uzależnienie młodzieży od telefonów komórkowych i Internetu (problem używania telefonów na lekcjach) skuteczne metody postępowania i rozwiązywania problemu.
  10. Uczeń wyizolowany w klasie i w grupie – jak podejść do problemu, rozpoznać sytuację, pomóc uczniowi.
  11. Trudny uczeń, trudny rodzić jak z nimi się komunikować.
  12. Zagrożenia młodzieży w środowisku szkolnym i rodzinnym – jak rozpoznać i skutecznie reagować, żeby pomóc uczniowi.

2. Diagnoza potrzeb w sieci wychowawców – 17 maja 2018r. wyniki ankiety diagnostycznej.

Jakie są Pana/i oczekiwania związane z udziałem w sieci współpracy samokształcenia.
Chciałabym/ chciałbym zwiększyć swoją wiedzę i umiejętności w zakresie /proszę podkreślić właściwe/:

  1. zwiększenie kompetencji wychowawczych                             – 8 osób
  2. współpraca z innymi nauczycielami, wymiana doświadczeń  – 6 osoby
  3. wspólne rozwiązywanie problemów                                       – 7 osób
  4. poznanie różnych sposobów rozwiązywania problemów wychowawczych – 10 osób
  5. metody pracy wychowawczej i narzędzia diagnostyczne w rozpoznawaniu problemów wychowawczych – 9 osób
  6. poruszanie zagadnień związanych z pracą z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych, udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej                                               – 4 osoby
  7. praca z uczniem i rodzicem w trudnych sytuacjach                – 11 osób
  8. budowanie relacji uczeń- rodzic – nauczyciel                          – 6 osoby
  9. doskonalenie umiejętności współpracy z rodzicami                – 4 osoby
  10. podniesienie samooceny                                                         – 5 osób

Proszę podąć propozycje tematów spotkań z ekspertem:

  1. specyfika pracy z uczniem w klasach 7 i 8
  2. trudne sytuacje wychowawcze
  3. relacje nauczyciel-dyrektor
  4. sfera dojrzewania i rozwoju ucznia, problemy z tym związane
  5. zachowania prowokacyjne uczniów
  6. narzędzia diagnostyczne w rozpoznawaniu problemów, konkretne wskazówki do pracy z uczniem w trudnych sytuacjach
  7. rozwiązywanie konfliktów rówieśniczych
  8. wsparcie uczniów z problemami psychicznymi
  9. rozbieżność między prawem i praktyka szkolną, sytuacje wymykające się spod kontroli.

Z ewaluacji i ankiety diagnostycznej Wychowawców wynika że, potrzebujemy wsparcia w następujących tematach:

  1. spotkania ws prowadzenia mediacji – proponowany termin spotkania październik 2018
  2. spotkania z seksuologiem ws problemów okresu dojrzewania – między 25 – 30 sierpnia 2018 / termin do ustenia.
  3. Relacje dyrektor- nauczyciel-rodzic proponowany termin spotkania – wrzesień 2018 – ekspretem będzie p. Radosław Świergosz
  4. podniesienie samooceny + wypalenie zawodowe nauczycieli – proponowany termin spotkania wrzesień –  ekspretem będzie p. Radosław Świergosz
  5. kurs kierowników wycieczek szkolnych- dodatkowo dla zainteresowanych-termin do ustalenia
  6. praca z uczniem i rodzicem w trudnych sytuacjach/narzędzia do ich rozwiązania. Ustalanie oceny zachowania dla ucznia – spotkanie konsultacyjne z p. dyrektor Barbarą Woszczyna 7 czerwca 2018r.
  7. trudne sytuacje wychowawcze: proponowany termin spotkania grudzień 2018 /lub 2019 ekspretem będzie p. dyr Barbara Woszczyna
  8. 1. rozwiązywanie konfliktów rówieśniczych
  9. 2. zachowania prowokacyjne uczniów
  10. rozbieżność między prawem i praktyka szkolną, sytuacje wymykające się spod kontroli. Nowelizacje w prawie oświatowym i karcie nauczyciela – termin spotkania do ustalenia

Dziekuję za bardzo dobre spotkanie
Koordynator sieci Alicja Sikora