Informacje o spotkaniach diagnostycznych sieci współpracy i samokształcenia.
Odbyły się już pierwsze spotkania koordynatorów sieci z nauczycielami – uczestnikami sieci. Przeprowadzone warsztaty diagnostyczne dały dopowiedź na podstawowe pytanie: nad jakim obszarem kompetencji powinni pracować uczestnicy, aby podnieść swoje kompetencje i umiejętności a współpraca w sieci spełniła oczekiwania związane z udziałem w tej formie uczenia się.
1. Sieć współpracy i samokształcenia Szkolnictwa specjalnego i integracyjnego – koordynator Małgorzata Gadomska.
Spotkanie odbyło się w SPPP Krakowskim Ośrodku Terapii 1 czerwca 2016r. W trakcie warsztatu diagnostycznego wyłonione zostały dwa obszary,nad którymi postanowiliśmy pracować w sieci:
- Efektywne komunikowanie się,
- Metody pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Wyłonione zostały cel główny i szczegółowe:
Cel główny: Efektywne komunikowanie się jako źródło sukcesów w budowaniu prawidłowych relacji oraz skutecznych oddziaływań w środowisku szkolnym i pozaszkolnym
Cele szczegółowe (uczestnicy sieci będą potrafili):
- Wykorzystywać nabyte kompetencje komunikacyjne i interpersonalne do efektywnej współpracy z rodzicami,
- Skuteczne rozwiązywać sytuacje konfliktowe wśród uczniów, rodziców i innych pracowników,
- Określać przyczyny zachowań agresywnych u uczniów z niepełnosprawnościami i zapobiegać im,
- Skutecznie przekazywać swoje potrzeby i oczekiwania, uwzględniając możliwości percepcyjne swoich uczniów,
- Stosować w swojej pracy poznane nowe metody i techniki pracy z uczniem o SPE.
2. Sieć współpracy i samokształcenia humanistów – koordynator Alicja Sikora.
Spotkanie odbyło się w SPPP „Krakowskim Ośrodku Terapii” 3 czerwca 2016r. W trakcie warsztatu diagnostycznego wyłonione zostały dwa obszary, nad który powinniśmy pracować w sieci:
- Diagnoza zespołu klasowego i każdego ucznia indywidualnie.
- Organizacja pracy zespołowej, komunikacja i informacja zwrotna.
Wyłonione zostały cel główny i cele szczegółowe:
Cel główny: Podniesienie efektywności współpracy zespołowej nauczycieli i uczniów.
Cele szczegółowe:
- Skuteczne rozwiązywanie konfliktów w zespole, zarządzania konfliktem, prowadzenie negocjacji w grupie.
- Komunikacja interpersonalna,
- Motywowanie ucznia do samodzielnego podejmowania zadań, poszukiwania rozwiązań,dopasowywania zadań do uczniów z różnymi potrzebami edukacyjnymi / trudności w nauce/ i zachowaniami,
- Organizacja pracy uczniów w zespołach,
- Diagnoza zespołu klasowego i każdego ucznia indywidualnie.
3. Sieć współpracy i samokształcenia wychowawców klas– koordynator Alicja Sikora
Spotkanie odbyło się w SPPP „Krakowskim Ośrodku Terapii” 2 czerwca 2016r. W trakcie warsztatu diagnostycznego wyłonione zostały dwa obszary, nad który powinniśmy pracować w sieci:
- Diagnozowanie sytuacji i procesów wychowawczych w klasie
- Komunikacja interpersonalna w pracy wychowawcy klasowego
Wyłonione zostały cele główne i cele szczegółowe.
Cele główne:
- Kreatywny wychowawca-kreatywny uczeń. Rozwijanie i doskonalenie umiejętności nauczycieli, przygotowanie ich do wszechstronnego wspomagania rozwoju uczniów, zwiększenie ich kompetencji w obszarze pracy wychowawczej.
- Podniesienie umiejętności nauczycieli w zakresie pracy z uczniem sprawiającym trudności wychowawcze
Cele szczegółowe:
- Efektywna współpraca z rodzicami uczniów na różnych etapach edukacyjnych,
- Jak być kreatywnym nauczycielem-wychowacą?. Wykorzystanie metod aktywności kreatywnej.
- Komunikacja interpersonalna w pracy wychowawczej, informacja zwrotna,
- Diagnozowanie sytuacji i procesów wychowawczych w klasie.Podstawowe regulacje prawne. Określenie kierunku oddziaływań wychowawczych w przypadku zachowań niepożądanych,
- Podniesienie umiejętności nauczycieli w zakresie pracy z uczniem sprawiającym trudności wychowawcze.
Jako uzupełnienie pracy w Realu nauczyciele będą pracować na platformie Ośrodka Rozwoju Edukacji WWW.doskonaleniewsieci.pl Od 2013r. platforma była wykorzystywana, jako narzędzie wspierające pilotaż nowego systemu doskonalenia nauczycieli. Sieci prowadzone w ramach projektu mogą kontynuować działalność po jego zakończeniu, co niniejszym czynimy.
Wszystkim Nauczycielom i Wychowawcom , tym którzy „sieciują” drugi a nawet trzeci rok, jak i tym którzy przygodę z siecią dopiero zaczynają, serdecznie dziękujemy za udział w bardzo dobrych , rzeczowych spotkaniach, które przebiegły w serdecznej i optymistycznej atmosferze. Życzymy, aby nasza wspólna praca w sieci była czasem dobrze i efektywnie wykorzystanym.
Koordynator ds wspomagania Izabela Kaznowska
Koordynatorzy sieci Alicja Sikora i Małgorzata Gadomska
Dyrektor SPPP Krakowskiego Ośrodka Terapii Barbara Woszczyna