1. Informacje ogólne
W procesie wspomagania rozwoju ważną rolę odgrywają sieci współpracy i samokształcenia. „Współpraca w ramach sieci staje się coraz bardziej powszechną metodą pracy. Sieciowanie to nawiązywanie i podtrzymywanie relacji w celu wzajemnego wspierania się oraz pozyskiwania informacji.”
Sieć wg dr Danuty Elsner to forma pracy, która pozwala dzielić się wiedzą, wymieniać doświadczeniami, wspólnie opracowywać rozwiązania stosowane w szkolnej praktyce. To również przestrzeń, w której uczestnicy mogą skorzystać ze wsparcia merytorycznego i metodycznego oraz otrzymać dostosowaną do swoich potrzeb wiedzę.
Czytaj więcej : Nowy system doskonalenia nauczycieli. Sieci współpracy i samokształcenia
2. Idea sieciowania
Sieć współpracy i samokształcenia to zespół nauczycieli lub dyrektorów z różnych szkół lub przedszkoli, którzy współpracują w zorganizowany sposób. S i e c i o w a n i e to działanie umożliwiające współpracę i współdziałanie ułatwiające dochodzenie do oczekiwanych rezultatów w sposób:
- długofalowy i systematyczny,
- oparty na zaufaniu i wzajemności,
- będący procesem.
Mocne strony sieci:
- dobrowolność,
- inicjatywy oddolne,
- wykorzystanie potencjału każdego uczestnika,
- możliwość konfrontacji poglądów i stanowisk,
- pozwala gromadzić dorobek.
W SPPP „Krakowskim Ośrodku” Terapii powstaną trzy sieci współpracy i samokształcenia, o charakterze metodycznym i problemowym, które skierowane są do nauczycieli i wychowawców wszystkich etapów edukacyjnych.
Sieci metodyczne:
- Humanistyczna
- Szkolnictwa specjalnego i integracyjnego
Sieć problemowa:
- Nauczycieli wychowawców klas
Organizacja pracy sieci: Uczestnicy wezmą udział w spotkaniach w realu i będą pracować na platformie e-learningowej:
- spotkania dla członków sieci – diagnoza potrzeb rozwojowych, wymiana doświadczeń i samokształcenie zgodnie ze zdiagnozowanymi potrzebami, ewaluacja pracy sieci. Metody pracy dostosowane będą do potrzeb uczestników (wykłady, warsztaty, treningi, metody aktywne),
- Spotkania z ekspertami zewnętrznymi, w celu samokształcenia i wymiany doświadczeń,
- Wymiana doświadczeń, doskonalenie w zakresie danego problemu/zagadnienia realizowane będą poprzez platformę e-learningową.
Temat i założenia sieci problemowej: Wychowawców klasowych.
Proponujemy następujący temat pracy sieci: Kreatywny wychowawca-kreatywny zespół.
Na spotkaniach sieci przeanalizujemy i poszukamy dobrych rozwiązań:
- trudności z jakimi borykają się współcześnie młodzi ludzie,
- określimy czynniki chroniące oraz czynniki ryzyka,
- poznamy sposoby, narzędzia, techniki skutecznej pracy wychowawczej i komunikacji interpersonalnej,
- w trzech obszarach: integracji zespołu, konfliktów w zespole i współpracy z rodzicami.
Temat i założenia sieci metodycznej: humanistyczna.
Proponujemy następujący temat pracy sieci: Nauczyciele pracują zespołowo.
Mówiąc o nauczycielach humanistach, mamy na uwadze zarówno polonistów, historyków, nauczycieli wos-u, jak i językowców, plastyków oraz bibliotekarzy.
Na spotkaniach sieci przeanalizujemy i poszukamy dobrych rozwiązań:
- praca w zespole – relacje międzyludzkie oparte na partnerstwie
- metody pracy najczęściej stosowane na przedmiotach humanistycznych
Temat i założenia sieci metodycznej: szkolnictwa specjalnego i integracyjnego.
Proponujemy następujący temat pracy sieci: Efektywne komunikowanie się jako źródło sukcesów w budowaniu prawidłowych relacji oraz skutecznych oddziaływań w środowisku szkolnym i pozaszkolnym
Na spotkaniach sieci przeanalizujemy i poszukamy dobrych rozwiązań:
- ułatwiających efektywną współpracę z rodzicami dzięki nabytym kompetencjom komunikacyjnym i interpersonalnym,
- pomocnych przy określaniu przyczyn zachowań agresywnych u uczniów z niepełnosprawnościami i zapobieganiu im,
- przydatnych w pracy z uczniem o SPE (poznane nowe metody i techniki pracy).
Osoby podejmujące rolę koordynatora sieci dysponują kompetencjami i doświadczeniem, które gwarantują realizacje oczekiwań uczestników sieci: znają specyfikę pracy nauczycieli, rozumieją potrzeby środowiska lokalnego, potrafią organizować pracę zespołów i zapewniać odpowiedni obieg informacji. Daje to pewność każdemu uczestnikowi, że zostaną zapewnione optymalne warunki do wzajemnego uczenia się i wymiany doświadczeń w ramach sieci.
Udział w pracach sieci jest bezpłatny. Proponowany czas trwania pracy sieci to maj – grudzień 2016 r.
Osoby zainteresowane podnoszeniem swoich kwalifikacji zawodowych w proponowanych obszarach proszone są o indywidualne zgłaszanie się poprzez wypełnienie i przesłanie w wersji elektronicznej (skan) formularza zgłoszenia do sieci. Zapraszamy wszystkie osoby otwarte na zmianę, które szukają nowych rozwiązań na pracę z dziećmi i młodzieżą. Będziemy pracować na konkretnych problemach zaczerpniętych z Państwa praktyki zawodowej.
Jeżeli jesteście Państwo zainteresowani rozwojem osobistym i zawodowym w kierunku rozwiązywania problemów wychowawczych dzieci i młodzieży zapraszamy do wzięcia udziału w spotkaniach sieci współpracy i samokształcenia dla wychowawców.