Rozwód/ rozstanie się rodziców zajmuje drugie miejsce na liście najbardziej dotkliwych wydarzeń w życiu człowieka. Jest to zjawisko wielowymiarowe i dotyka każdej sfery życia. To specyficzna kategoria kryzysu życiowego, niesie  z sobą nowe problemy i nowe rozwiązania, powoduje wewnętrzne i zewnętrzne zmiany życiowe.

Rozstanie rodziców jest również bardzo bolesnym doświadczeniem dla dzieci. Rozpad rodziny zawsze burzy znany i  bezpieczny świat dziecka. Zwykle towarzyszy mu wiele emocji takich jak gniew, żal, poczucie winy, smutek, rozpacz czy
rozczarowanie przeplecione z szokiem. Dzieci często nie rozumieją całej sytuacji i czują, że cały świat wali im się na głowę.

Wsparcie w sytuacji okołorozwodowej jest nieocenione, potrzebne i wartościowe. Pozwala lepiej poradzić sobie z trudnościami, omówić alternatywne sposoby radzenia sobie, wypłakać żal, wygadać złość, ułagodzić lęk, stworzyć nowy plan na przyszłość. Zespól Terapii Rodzin SPPP KOT opracował program psychoedukacyjno-psychoterapeutyczny dla rodzin w kryzysie rozstania. Składa się on z czterech wykładów oraz konsultacji dla rodziców.

Tematyka wykładów:

  1. Wprowadzenie do tematyki warsztatów. Określenie celów, oczekiwań i zasad. Uczucia i przeżycia związane z rozstaniem. Psychologiczne reakcje na rozwód i separację. Fazy procesu rozwodowego. Sposoby radzenia sobie z tym trudnym doświadczeniem.
  2. Zdefiniowanie problemów dziecka, reakcje dzieci na rozwód. Jak dzieci rozumieją rozwód? Jak dzieci reagują na rozstanie rodziców? Etapy radzenia sobie z rozstaniem rodziców. Potrzeby dziecka w tym trudnym dla niego momencie.
  3. Trening kompetencji i uwrażliwienia rodziców, skoncentrowany na pomocy dzieciom w przeżywaniu konfliktu rozstaniowego. Co możesz zrobić, żeby pomóc dziecku jak najlepiej znieść rozstanie rodziców? Jak rozmawiać
    z dzieckiem o rozwodzie? Czego nie wolno rodzicom.
  4. Perspektywy współpracy rodzicielskiej po rozwodzie, wyznaczenie kierunków działań na przyszłość. Jak powinni rozmawiać, co muszą ustalić rozwodzący się rodzice? Rodziny zrekonstruowane, prawdy i mity.

 

Lp. wykład prowadzący dzień, godzina

1.

Wprowadzenie do tematyki zajęć

A. Bodzek
K. Morajda

7.11.2018r.
środa

Godz.: 17.00-19.00

2.

Zdefiniowanie problemów dziecka

B. Piasecka
I. Czachura

13.11.2018r.
wtorek

Godz.: 17.00-19.00

3.

Trening kompetencji

M. Krupa
I. Czachura

19.11.2018r. poniedziałek
Godz.: 17.00-19.00

4.

Perspektywy
po rozwodzie

A. Bodzek
M. Krupa

26.11.2018r. poniedziałek
Godz.: 17.00-19.00